Wednesday, September 3, 2014

Amenorrhoea

Kebanyakan wanita akan mengalami haid setiap bulan. Ia memberikan tanda bahawa yang sistem peranakan anda dalam keadaan yang baik dan anda adalah seorang yang sihat. Walaubagaimanpun, ada juga wanita yang mengalami gangguan haid dimana, selama beberapa bulan haid tidak datang. Sekiranya ini terjadi lebih dari 5 bulan, anda akan dikatakan mengalami amenorrhoea.

Apa Itu Amenorrhea?

Amenorrhea merujuk kepada ketiadaan haid. ia adalah masalah yang agak kerap, pada 2-5% populasi wanita. Haid yang normal terjadi satu kali setiap 21-35 hari. Kedatangan Haid adalah disebabkan oleh tindakbalas hormon yang kompleks dalam badan kita. Semasa kita mengandung atau menopos, walaupun tiada haid ia adalah keadaan normal dan semula jadi. Selain dari itu, ia sama sekali tidak normal kemungkinan disebabkan oleh pelbagai faktor berbeza.
Terdapat 2 Jenis Amenorrhea
Amenorrhea primer: Gadis yang masih tidak mengalami haid pertamanya pada usia 16 tahun dikatakan mengalami amenorrhea primer.Pada usia ini, bagi gadis yang biasa yang sudah mengalami puberti atau baligh, hormon-hormon yang terlibat dalam proses untuk memulakan haid sudahpun cukup dan haid akan datang setiap bulan. Tapi bagi mereka yang mempunyai Amenorrhea primer, hormon yang ada dalam badannya tidak cukup untuk memulakan haid. Ia banyak berlaku pada wanita yang sangat kurus dan ahli sukan kerana mereka tidak ada cukup lemak untuk menyimpan hormon estrogen didalam badan mereka.
Amenorrhea secondari: Berlaku sekiranya anda mengalami haid setiap bulan tetapi tiba-tiba haid tidak berlaku untuk lebih dari 3 bulan. Ia disebabkan oleh penurunan tahap hormon atau ketidakseimbangan hormon.

Sebab-Sebab Amenorrhea

Sekiranya anda mempunyai masalah ini, ia berpunca dari beberapa faktor yang menyebabkan kekurangan hormon seperti estrogen dan progesteron kerana sekiranya kehadiran hormon ini tidak mencukup dalam sistem badan kita,ovulasi tidak akan berlaku dan haid tidak akan bermula.
Antara Sebab-Sebab Amenorrhea Ialah:
  • Masalah pada kelenjar pituitari, hypothalamus dan ovari
  • Kehilangan dan kenaikkan berat badan yang keterlaluan
  • Pemakanan yang tak normal seperti anorexia dan bulimia.
  • Senaman yang keterlaluan
  • Tekanan perasaan
  • Masalah nutrisi yang teruk

Amenorrhea dan Kesuburan

Amenorrhea boleh memberi kesan negatif kepada kesuburan anda. Ramai wanita yang mengalami amemorhoea mempunyai masalah ovulasi dalam masa yang sama.
Ia juga mungkin disebabkan oleh:
  • PCOS
  • Hiperprolactinaemia-masalah hormon prolaktin berlebihan
  • Hipertyroidism-masalah hormon tiroid yang berlebihan
Selalunya, ketika kali pertama anda berjumpa dengan doktor, anda akan ditanya seolan-soalan yang berkaitan dengan gejala ini. Jadi amat penting untuk anda berjumpa dengan doktor sekiranya dalam masa yang sama anda mempunyai masalah sukar hamil

Rawatan

Rawatan bergantung kepada penyakit yang menyebabkan anda mengalami amenorrhoea. Ia termasuklah ubat hormon seperti, pill, terapi hormon atau clomiphene. Perubahan dalam pemakanan dan diet seperti makan dalam kalori yang lebih tinggi sekiranya anda seorang yang terlalu, kurangkan tekanan dan rawatan untuk masalah eating disorder seperti anorexia dan bulimia.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara dan KLCC.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar
♥ sms/whatsApp: 019-3878986  

No comments:

Post a Comment