Thursday, January 18, 2018

PANDUAN PENJAGAAN KAKI KEPADA PESAKIT KENCING MANIS UNTUK ELAKKAN LUKA DAN RISIKO KAKI DIPOTONG

luka kencing manis cepat sembuh

Panduan Penjagaan Kaki Kepada Pesakit Kencing Manis Untuk Elakkan Luka Dan Risiko Kaki Dipotong

Statistik penyakit kencing manis pada tahun 2017 meningkat kepada 5.6 juta penghidap kencing manis. Kita tahu kencing manis ni ada banyak sangat komplikasi. Dari hujung rambut sampai hujung kaki.
Salah 1 komplikasi yang menakutkan ialah luka pada kaki yang boleh menyebabkan kaki dipotong. Statistik kata 1.7 juta orang kena potong kaki sebab kencing manis.
Menakutkan..
Sebab tu bila seseorang disahkan menghidap kencing manis, antara anggota paling penting ialah kaki. Sebab tu orang kencing manis kena jaga betul-betul kaki dia untuk elakkan luka.
Saya nak share cara untuk jaga kaki sendiri untuk elakkan luka. 

Panduan Penjagaan Kaki Pesakit Kencing Manis Untuk Elakkan Luka

Pesakit kencing manis yang follow up di klinik atau hospital akan diberi temujanji untuk memeriksa kaki. Namun, temujanji itu selalunya dibagi dalam tempoh sebulan atau lebih lama.
Kalau boleh setiap hari kena cek kaki sendiri untuk tengok ada. Cara terbaik  untuk jaga kaki bagi mengelakkan luka ialah:
1. Periksa kaki setiap hari. Gunakan cermin untuk lihat bahagian yang sukar dilihat.
2. Pastikan kulit sentiasa bersih dan sihat setiap hari.
3. Pastikan kaki sentiasa lembap dengan sapu losyen.
4. Pakai kasut yang selesa. Kalau boleh beli kasut yang sesuai untuk pesakit kencing manis lagi bagus. Tapi harganya agak lumayan juga lah..
5. Pastikan kebersihan kasut sentiasa terjaga dan selamat untuk dipakai untuk mengelakkan sebarang jangkitan atau kecederaan.
6. Sentiasa pakai alas kaki walaupun di rumah dan pilih sarung kaki yang memang dikhaskan untuk penghidap diabetes
7. Cuci kaki setiap hari dengan keringkan dengan sempurna
8. Buang semua kulit mati atau kematu pada kaki dengan menggunakan gunting atau pemotong kuku yang bersih
9. Pastikan kuku sentiasa pendek dan bersih. Dan potong kuku secara lurus. Tak perlu ikut lengkung kuku. Sebab kalau ada serpihan kuku tertinggal, boleh jadi cekam dan menyebabkan jangkitan.
Satu cara yang paling berkesan untuk kawal luka ialah dengan mengawal kencing manis itu sendiri.
Amalkan gaya hidup sihat, berhenti merokok, bersenam dan pengambilan suplemen yang berkualiti sangat membantu untuk mengawal paras gula dalam darah anda.

Cara Untuk Cepatkan Penyembuhan Luka Pesakit Kencing Manis Selain Rawatan Doktor

Dah tentulah dengan Vivix. Vivix ialah suplemen yang mengandungi sebatian polifenol yang lebih baik daripada suplemen resveratrol semata-mata. Resveratrol mendapat perhatian dalam bidang kesihatan kerana berupaya mengurangkan kerintangan insulin atau kurangkan insulin malas, mengawal tekanan darah dan mengurangkan kolesterol jahat.
Sebab tu ramai pesakit kencing manis yang mengamalkan Vivix sangat berpuas hati dengan tahap kesihatan mereka.
Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara Kajang Bandar Baru Bangi Puchong dan Serdang.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya Aniesz Ceasar 0193878986

No comments:

Post a Comment