Thursday, June 13, 2013

Jadual pengambilan Suplimen Menjayakan Penyusuan Ketika Berpuasa

Pejam celik pejam celik , ramadhan makin hampir.  Sebenarnya antara supplement yang banyak membantu sepanjang penyusuan  ialah alfalfa dan performance. Oh ya, ada yang bertanya bagaimana dengan supplement lain seperti vitalea, b complex dan vitamin C?.

Cadangan suplemen semasa berpuasa :-
  1. Protein - cadangan SHAKLEE ESP : untuk tenaga dan membantu mempercepatkan penghasilan susu badan
  2. Multivitamins - cadangan SHAKLEE Vita-Lea with Iron Formula : memastikan tubuh kita tetap mendapat kesemua vitamin dan mineral yang diperlukan meskipun sedang berpuasa
  3. Vitamin C : membantu kita kekal sihat sepanjang berpuasa
  4. B Complex : vitamin ini menukarkan gula kepada tenaga sekaligus membuatkan kita kekal bertenaga, memberi mood yang stabil di samping membantu keseimbangan aktiviti sel tubuh
  5. Energy Drinks - cadangan SHAKLEE Performance Drink : membantu mengekalkan keseimbangan gula dalam darah supaya ibu tidak mudah letih (ataupun pengsan) dan juga mengelakkan dehidrasi.
  6. Alfalfa : membantu dalam penghasilan susu kerana mempunyai 1001 khasiat membantu perkumuhan (lebih lawas) dan membuang angin dalam badan
  7. Ostematrix (kalsium) : membantu dalam pembentukan dan penjagaan tulang dan gigi
Secara ringkasnya,jadual ini boleh dijadikan rujukan buat ibu yang bakal berpuasa dan bakal menggantikan puasa..

Waktu sahur:

Selepas makan nasi atau apa jua juadah bersahur serta kurma , tambahkan minuman Performance dan ESP( Gabungan terbaik ) dan makan 3 biji Alfalfa .

Waktu Berbuka:

Berbukalah dengan juadah berbuka seperti biasa disertai kurma , tambahkan juga  dalam menu minuman Performance dan ESP ( untuk dapatkan better result ) dan 2 biji alfalfa.

Sebelum tidur:

Amalkan minum segelas ESP  dan vitamin lain iaitu Vitalea@multivitamin, B complex dan Vitamin C.

Inilah jadual paling mudah untuk diamalkan. Hanya bancuhkan 1 sudu besar ESP dan 1 sudu besar Performance ke dalam 250 ml air. Boleh buat lebih pekat mengikut citarasa si ibu.

Vitamin ini membantu badan ibu sentiasa bertenaga dan tidak kehausan sepanjang berpuasa. Terdapat pendapat yang mencadangkan pengambilan 100plus sepanjang berbuka namun minuman ini berkabornat dan boleh menggangu sistem perut di mana boleh menyebabkan si ibu dan anak menyusu mengalami keragaman perut jika diambil dalam kuantiti yang banyak.

Other option ialah pengambilan Tripple Gem yang sesuai untuk persediaan puasa.

No comments:

Post a Comment