Saturday, June 1, 2013

Punca dan atasi Payudara Kendur

Cara mengatasi  PAYUDARA KENDUR ni, eloklah kita tahu dulu punca nya kan. Ada yang kata sebab breastfeeding sampaikan ramai yang tak nak breastfeed anak atas alasan nanti payudara kendur. Betul ke sebab breastfeed? 
Punca Payudara kendur atau Sagging breast
  • Pertama nya sebab lumrah alam hehe cuma bezanya cepat atau lambat perkara ini berlaku bergantung pada genetik kita..Ada yang cepat, ada yang lambat..
  • Kedua, kehamilan. Ramai yang menyangka breastffeeding penyebab payudara kendur..(bukan salah anak menyusu hehe) tapi kehamilan sebenarnya yang menyumbang kepada masalah ni..Semasa hamil, hormon kita tidak stabil, payudara semakin membesar dan sebaik sahaja bersalin, payudara akan kembali hampir ke bentuk asal. Jadi bukan breastfeeding penyebabnya ye..
  • Ketiga, umur. Semua manusia akan melalui fasa tua atau aging..Semakin umur meningkat, jumlah kolagen dalam badan turut berkurangan. Malah pada umur awal 20-an lagi jumlah kolagen yang tinggal hanya beberapa peratus sahaja! Apabila kolagen yang bertindak sebagai gam kepada sel2 badan mula berkurang, maka tak hairanlah kulit dan payudara kita mudah menjadi kendur. Macam dalam anotomi diatas, payudara kita tiada otot, cuma ada ligamen, tisu penyambung dan kulit sebagai penyokong..jadi yang menguatkan struktur kulit kita tadi adalah kolagen..sebab tu penting sangat kolagen ni.
  • Faktor pemakanan, merokok, masalah BMI,bilangan kehamilan turut menjadi faktor payudara kendur. Masalah BMI ni kalau kita pernah gemuk, lepas tu kurus, atau pun masa hamil kan kita gemuk..lepas tu kurus..jadi ada regangan sel yang berlaku dan menyebabkan kulit dan payudara kendur.
  • Senaman. Siapa sangka senaman pun menjadi punca payudara kendur..huhuhu bukan tak boleh bersenam ye, tapi haruslah menggunakan bra yang betul sewaktu bersenam. Satu kajian British menunjukkan senaman menggunakan bra biasa akan meletakkan tekanan dua kali ganda pada payudara..jadi kene guna sports bra ye kawan2.
  • Regangan dan umur. Walaupun tak pernah mengandung, atau tak pernah gemuk-kurus-gemuk-kurus, tapi kemungkinan payudara kendur tetap ada disebabkan faktor umur tadi. Kekurangan kolagen sebagai tisu penyokong dan penyambung menyebabkan payudara mengendur.
Cara mengatasi payudara kendur
Selain daripada menggunakan bra yang sesuai, elakkan merokok, pemakanan yang seimbang, payudara kendur juga boleh diatasi dengan pengambilan supplemen.
Vitamin C dan vitamin E- bertindak sebagai antioksidan dan membantu kepada keanjalan payudara
Protein- satu keperluan asas untuk sel yang sihat dan menyediakan kolagen kepada tisu badan supaya kukuh dan tegang
Kolagen- Mencukupkan keperluan kolagen dalam badan yang menurun secara drastik dengan peningkatan usia
SHAKLEE?

Shaklee Collagen Powder merupakan suplemen kolagen hebat yang mengandungi 4,000mg proprietari RSS (Red Snapper Scale) Collagen, kolagen yang berkualiti tinggi dan tulen yang diekstrak daripada sisik ikan merah. Kolagen bermolekul sangat ringan Shaklee, kira-kira 1,000 Dalton*, dapat diserap dengan mudah oleh badan dan dapat membantu kepada peningkatan sintesis kolagen pada lapisan dermis dengan berkesan.
Tujuh bahan utamanya termasuk, ekstrak biji benih Camellia japonica, ekstrak Pfaffia, kolagen ikan, ekstrak kerangkerangan, Lactobacillus acidophilus, vitamin C dan vitamin B yang digabungkan untuk meningkatkan keberkesanan kolagen RSS dan menyokong kecantikan anda dari dalam ke luaran.
Shaklee Collagen Powder mudah larut dengan minuman dan makanan kegemaran anda. Setiap hidangan dipek di dalam satu uncang untuk memudahkan anda menggunakannya secara segera pada bila-bila masa dan di mana saja
Ingin cuba? Boleh SMS/Wassup Anis 0193878986

No comments:

Post a Comment