Thursday, July 17, 2014

Hepatitis B dan Shaklee - Apa kaitannya?

Kenapa entri ni keluar? Tadi dapat pertanyaan dari customer pasal supplement orang pesakit Hepatits B.

Sebelum nak bagi supplement apa yang sesuai, nak study gak ape sebenarnya penyakit Hepatitis B ni.
Mari la berkenalan sikit mengenai penyakit ini.
Hati merupakan organ homeostasis yang memainkan peranan penting dalam proses metabolisma dalam manusia dan haiwan. Hati mempunyai pelbagai fungsi termasuk menyimpan glikogen, mensintesis protein plasma, dan menyahtoksik dadah. Ia menghasilkan hempedu yang penting bagi penghadaman. Ia melaksana dan mengawal pelbagai fungsi biokimia jumlah besar yang memerlukan tisu khas. Istilah perubatan yang berkaitan dengan hati sering kali bermula dari perkataan Greek bagi hati iaitu hepar, menjadi hepato- atau hepatic. Hati berwarna perang kemerahan dan terletak di bawah diafragma iaitu di dalam rongga abdomen. Hati menerima makanan terlarut dalam darahapabila makanan ini tercerna dan diserap di usus.

APA ITU HEPATITIS B?

Hepatitis B adalah infeksi hati yang disebabkan oleh virus hepatitis B. Hepatitis merupakan penyakit yang menyerang organ hati manusia. Hati mengalami radangan sehingga membuat fungsi hati, yang sebagai tempat penyaring racun-racun dalam darah, menjadi terganggu. Dengan terganggunya fungsi hati tersebut, maka terganggu pula fungsi organ yang lain, sehingga membuat kesihatan seseorang akan terganggu secara keseluruhan. Akibat lainnya adalah hati menolak darah yang mengalir sehingga tekanan darah menjadi tinggi dan pecahnya pembuluh darah.

PUNCA HEPITITIS

Penyebab kerosakan fungsi hati ini adalah disebabkan pengambilan alkohol secara berlebihan atau termakan racun yang membebani kerja hati dan mengakibatkan fungsi hati menjadi rosak. Tetapi, pada kebanyakan kes, hepatitis disebabkan oleh virus yang dibawa penderita hepatitis. 

GEJALA HEPATITIS

Gejala-gejala umum dari hepatitis ini adalah rasa sakit pada perut bahagian kanan, lemah badan, mual dan demam. Pada beberapa kes juga ditemukan gejala seperti akan flu dan sakit kuning yang ditandai kulit dan mata yang terlihat kuning. Namun, gejala penyakit hepatitis tidak selalu tampak, khususnya pada kebanyakan kes yang menimpa kanak-kanak.

CARA MEMBANTU MENANGANI

  • mengamalkan makanan yang sehat seimbang  dan mengurangi  lemak yang berlebihan
  • menjaga berat badan yang sehat
  • berhenti atau mengurangi merokok
  • bersenam atau bersukan yang teratur
  •  mengatasi stress anda, mendapatkan beristirahat  sebanyak mungkin.
  •  melakukan vaksinasi hepatitis A, untuk melindungi anda dari virus-virus hepatitis lainnya, yang dapat menyebabkan lebih parah dari penyakit hati .
BAGAIMANA HEPATITIS B BOLEH MENULAR

Virus Hepatitis B terdapat dalam cairan tubuh seperti darah, air mani dan cairan vagina dari seorang yang terinfeksi. Virus Hepatitis B penyebarannya hanya dapat terjadi ketika cairan tubuh si penderita masuk ke tubuh orang lain.Virusnya dapat disebarkan meskipun jumlah cairan tubuh yang dapat terlihat oleh mata hanya sedikit.

  • Melalui penggunaan bersama barang pribadi - seperti pisau cukur, sikat gigi atau  barang  lainnya  yang tercemar darah.
  • Melalui jarum suntik yang tidak disterilkan
  • Melalui pemindahan darah.
  • Melalui perubatan tradisional dimana darah mungkin terlibat misalnya: tusuk jarum/akupunktur
  • Menggunakan peralatan tato yang tidak disterilkan dengan tepat. Ini  termasuk  pembuatan tato kosmetik.

Hepatitis B tidak merebak melalui:

  • batuk
  • berpelukan
  • gigitan/sengatan serangga
  • penggunaan bersama bilik mandi dan toilet
  • penggunaan bersama peralatan memasak dan peralatan  makan
  • kolam renang
APA KAITAN HEPATITIS B DAN SHAKLEE

Hepatitis melibatkan salah satu organ penting dalam badan iaitu HATI. Shaklee dapat membantu anda menjaga hati dengan kombinasi produk-produknya

1. Vivix 
Vivix merupakan supplement anti-penuaan terbaik didunia yang dibangunkan selepas penyelidikan bertahun-tahun oleh Shaklee. Ramuan vivix telah menunjukkan impak kepada 4 mekanisme penting,
Vivix membantu memberika perlindungan antioksidan dan melindungi dan memperbaiki selular DNA.  


2. NutriFeron

Untuk kegunaan harian, NutriFeron meningkatkan pengeluaran interferon semulajadi badan iaitu suatu pengaktif kritikal sistem imun.

NutriFeron berfungsi di dalam peringkat selular sel dalam dua cara iaitu

- Mengaktifkan sistem pertahanan imun dengan aktif/cepat
- Menggerakkan "pasukan cari dan musnah' dalam sistem imuniti badan.

Interferon membantu melindungi kita daripada pendedahan harian terhadap beribu penceroboh asing yang boleh membawa kepada penyakit serius dan penyakit.

Oleh itu, amat perlu bagi kita untuk menolong badan kita membantu diri kita sendiri dan itulah tujuan Nutriferon; untuk merangsang setiap sel badan untuk menghasilkan lebih banyak interferon asli untuk menyediakan badan kita perlindungan dengan tahap yang lebih tinggi dalam skop yang luas terhadap serangan selsema, virus dsb.
 



3. DTX Complex

Mengandungi bahan ekstrak yang sangat penting dari biji benih pokok susu tisel yang menghasilkan 80% silymarin. Ia turut mengandungi bahan-bahan yang digabungkan secara unik dan saintifik; ekstrak daripada Schnizandra dan cendawan Reishi (herba yang kaya dengan anti-oksida) dan ekstrak daripada dandeion, kunyit dan articok (herba yang membantu mengekalkan aliran hempedu)

Fungsi DTX Complex

- melindungi hati daripada toksin, termasuklah dadah, racun dan bahan kimia
- merawat masalah hati seperti hepatitis dan sirosis
- mengurangkan kadar kerosakan hati akibat lebihan alkohol
- membantu mencegah dan merawat masalah batu karang
- membantu masala kulit seperti psoriasis dan ekzema
- Membina semula sel-sel hati
- meransang pengaliran hempedu
- merawat sindrom keletihan yang kronik
- meransang sintesis protin, meningkatkan jumlah enzim dalam hati untuk tujuan detoksifikasi, memperahankan pembentukan toksin. 

Sekiranya ada ingin mencuba produk lain....


Dengan kombinasi produk-produk Shaklee yang hebat ini, InsyaAllah kesihatan hati anda akan terpelihara. Jangan dikirakan berapa perbelanjaan penjagaan, bandingkan kemungkinan yang mendatang sekiranya hati anda tidak berfungsi lagi. Renung-renungkan..

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara dan KLCC.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar
♥ sms/whatsApp: 019-3878986

No comments:

Post a Comment