Sunday, August 31, 2014

TIPS mengatasi lingkaran gelap di bawah mata

saya nak buat survey, ramai tak di kalangan kita yang ada masalah lingkaran gelap/hitam di bawah dan sekitar mata? org kampung saya panggil 'dark circle eyes'.. hehe.. ramai bukan? permasalahan sebegini pastinya menimbulkan kurang keyakinan diri kepada diri kita. diri akan nampak lemah, tidak bermaya walaupun sebenarnya TIDAK, hanya disebabkan kita ada masalah lingkaran gelap di bawah mata. Betul tak cakap saya? org akan nampak kita macam tidak cukup tidur dan tidak cukup rehat barangkali.

dark cicle eyes mampu menjejaskan penampilan.

Apa agaknya di antara punca-punca terjadinya lingkaran gelap di bawah mata ni ye..

1. Penuaan
  • Kulit halus dan nipis di bawah mata akan semakin menipis bila bertambahnya usia. Pembuluh darah juga akan lebih menonjol dan menyebabkan lingkaran hitam di bawah mata.
2. Genetik
  • Genetik juga memainkan peranan terjadinya lingkaran gelap di bawah mata.
3. Kekurangan nutrisi
  • Lingkaran gelap di bawah mata boleh berlaku disebabkan oleh kekurangan nutrisi dalam diet harian seperti kekurangan Vitamin A, C, K dan E. Pengambilan vitamin dalam diet harian mampu membantu mengurangkan lingkaran gelap di bawah mata.
4. Kurang tidur
  • Kurang tidur juga boleh menjadi punca berlakunya lingkaran hitam di bawah mata. Pastikan anda mengamalkan tidur yang mencukupi (6 jam untuk dewasa, 8 jam untuk kanak-kanak).
5. Merokok dan minuman beralkohol
  • Lingkaran hitam di bawah mata juga biasanya boleh menjadi petanda kurangnya air dalam tubuh badan dan terlalu banyak mengambil minuman beralkohol ataupun berkafein.
6. Sinaran UV
  • Kulit yang sentiasa terdedah dengan pancaran sinaran matahari yang berlebihan akan menyebabkan  melanin dihasilkan dengan lebih banyak. Sewaktu penghasilan melanin ini yang berlaku pada lapisan epidermis, kulit akan berubah menjadi lebih gelap (coklat).
7. Perubahan hormon
  • Perubahan hormon yang berlaku ketika kehamilan atau ketika menstruasi juga akan menyebabkan lingkaran gelap di bawah mata.
8. Alergi
  • Salah satu penyebab lain adalah disebabkan alahan dan alergi kepada sesuatu makanan/bahan lain yang menyebabkan kegatalan di bawah mata. Lingkaran gelap akan muncul sekiranya selalu menggaru dan menggosok mata dengan kerap.

Mari kita sama-sama lihat bagaimana caranya untuk merawat mata:

Menggunakan uncang teh.

Komponen yang terkandung dalam uncang teh dikatakan mampu mengurangkan lingkaran gelap di bawah mata. Caranya, basahkan uncang teh dengan air suam dan letakkan pada mata selama lebih kurang 10 minit.

Air Mawar

Air mawar juga dikatakan mampu membantu mengurangkan lingkaran gelap dan kedutan di sekitar mata. Caranya, letakkan beberapa titik air mawar pada kapas muka dan digosok pada sekitar mata dengan lembut. Lakukan selama 5 minit setiap hari selama 2 hingga 3 minggu.

Hirisan Mentimun

Kaedah ini memang selalu diamalkan. Letakkan hirisan mentimum (yang sejuk biasanya) ke mata yang tertutup dan rehatkan mata selama 15 hingga 20 minit. Untuk dapatkan kesan yang lebih optimum, lakukan sebanyak 2 kali sehari.


Minyak Kelapa Dara (Virgin Coconut Oil)

VCO dikatakan mampu mengatasi permasalahan lingkaran gelap di bawah mata. VCO mampu mengekalkan kelembapan di sekitar mata dan dapat mengurangkan noda hitam dan garis-garis halus di sekitar mata.

Selain daripada kaedah alami seperti disenaraikan di atas, saya akan rekemenkan kepada anda untuk amalkan pemakanan yang seimbang dan ambil supplemen tambahan seperti:

1. Carotomax (Vitamin A)
Carotomax terdiri daripada Enam Karotenoid Terbaik:

CAROTOMAX merupakan campuran luarbiasa yang menggabungkan alfa-karotena, astaxanthin, beta-karotena, lutein, likopena dan zeaxanthin yang memberikan faedah karotenoid yang lengkap.  Bahkan, anda tidak akan dapat ketulenan dan keberkesanan karotenoid daripada makanan itu sahaja.

CAROTOMAX menawarkan karotenoid semulajadi yang berasal daripada buah-buahan pokok kelapa sawit dan alga dunaliellasalina untuk:

•    Memelihara kesihatan yang baik.
•    Membantu mengekalkan tumbesaran, penglihatan dan pertumbuhan tisu.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan kulit dan selaput lendir. 
 
2. Vitamin E Shaklee
 
Vita-E complex™ mengandungi vitamin E (d-alfa tokoferol) asli dari minyak sayuran. Ia juga mengandungi selenium yang melengkapi fungsi vitamin E.

Setiap kapsul gel lembut memberikan:
•    400IU vitamin E semulajadi dan 10mcg selenium.
•    Membantu dalam memelihara kesihatan baik.
3. Vitamin C Shaklee

Tubuh kita sering kehilangan vitamin C semasa melakukan aktiviti harian.  Vita C dengan pelepasan berperingkat dapat membantu dalam menyalurkan vitamin C berterusan. Vita-C 500mg yang semulajadi ini membantu menyediakan vitamin C yang diperlukan tubuh.  Ia juga membantu dalam menyokong tulang, gigi dan gusi yang sihat serta keseluruhan kesihatan tubuh badan. 
Carotomax, Vitamin E dan Vitamin C akan bertindak sebagai antioksidan dan berfungsi sebagai agen anti penuaan pada kulit. 

Selain daripada pengambilan supplemen, yang akan membantu merawat dari dalam kulit, saya juga akan sarankan puan mencuba Eye Treatment Enfuselle daripada Shaklee juga. Eye Treatment ini tidak melekit dan tidak berminyak dan boleh disapu pada sekitar mata setiap hari. Pengambilan yang konsisten pasti akan memberikan hasil yang memuaskan. 

Garis-Garis Halus dan Kedutan Tidak Lagi Ketara
Mengurangkan kemunculan garis-garis halus dan kedutan serta menghilangkan sembap bawah mata dengan bantuan pelbagai nutrien dan botani khusus. 
Terbukti secara klinikal:
233% pengurangan kedutan pada kulit dalam masa dua minggu
120% peningkatan kekenyalan dan keanjalan kulit dalam masa dua minggu
209% pengurangan garis-garis halus pada kulit dalam masa lapan minggu
32% peningkatan kemampuan kulit untuk menahan lembapan lebih lama dalam masa lapan minggu 
Ton kulit yang kembali sekata dalam masa 12 minggu
Kandungan botani anti-penuaan dan vitamin C memberikan faedah yang ketara pada kulit halus di sekeliling mata
Juga sesuai untuk bahagian leher dan mulut
Hipoalergenik, diakui oleh pakar-pakar oftalmologi dan selamat untuk pemakai kanta lekap.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara dan KLCC.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar
♥ sms/whatsApp: 019-3878986  

No comments:

Post a Comment