Thursday, February 6, 2014

BAGAIMANA UNTUK MENGUBATI MIGRAIN ?

Anda selalu berasa sakit kepala? kekadang berjam jam dan berhari hari?

anda mungkin menghadapi migrain. Bagaimana untuk mengurangkan migrain ini. JOm, kita cuba langkah langkah tersebut.

ada 3 cara dan penyelesaian dan kaedah untuk anda ikuti sekiranya anda terkena serangan migrain iaitu :-

1) Dapatkan Rehat yang Cukup
2) Dari sumber pemakanan dan minuman
3) Rawatan susulan

Migrain boleh menjadi masalah yang sangat melemahkan dan menyakitkan. Kira-kira dua pertiga daripada penghidap migrain tidak dapat berfungsi pada tahap yang normal apabila mereka mendapat serangan migrain. Walau bagaimanapun , terdapat banyak ubat-ubat yang agak mudah yang boleh dilakukan di rumah yang boleh mengurangkan atau benar-benar mengurangkan kesakitan migrain anda.

Kaedah 1 : Dapatkan Rehat Yang Cukup
-Dapatkan tidur yang nyenyak. Perubahan dalam corak tidur, perubahan jadual kerja dan jet lag boleh menjejaskan kualiti kitaran tidur dan menjadi pencetus migrain. Anda harus cuba untuk mengekalkan jadual tidur yang tetap. Bangun dan tidur pada masa yang sama setiap hari jika boleh.

Suasana Bilik Yang Gelap
- Pastikan untuk berehat di dalam bilik yang gelap . Cahaya kadang-kadang memburukkan gejala migrain.

Usaha untuk tidak melambatkan waktu Tidur
- Walaupun ia mungkin kelihatan seperti ganjaran untuk berehat dan tidur, memberi diri kekecewaan bahawa selepas tekanan adalah pencetus biasa kerana ia memberi kesan kepada corak tidur anda. Jika anda benar-benar mesti tidur lewat pada hujung minggu , cuba tidur dengan sedikit kecil tetingkap anda terbuka untuk membolehkan udara masuk.

Kaedah 2 : Makanan Dan Minuman

Ambil MInuman Berkafein.
Ia adalah satu sebab anda mengalami sakit kepala : menelan terlalu banyak kafein dan anda boleh mendapat sakit kepala, tetapi mengambil sedikit dan ia boleh membantu membuat kesakitan hilang. Kajian telah menunjukkan bahawa aspirin dan ibuprofen lebih berkesan apabila digabungkan dengan kafein. Jadi, jika anda mengambil aspirin atau ibuprofen pada permulaan migrain, minum bersama dengan secawan kopi.

Jangan Melengahkan Waktu Makan.
- Melengahkan waktu makan boleh mencetuskan serangan migrain. Makan makanan yang lebih kecil sepanjang hari atau pastikan untuk makan tiga kali makan .

Fahami Apa Yang Anda Makan
- Makanan dan minuman tertentu mencetuskan serangan migrain dalam kira-kira 10 peratus daripada penghidap migrain. Ia boleh mengambil masa dari 30 minit hingga 12 jam untuk makanan yang menyebabkan reaksi. Jika anda mendapat migrain, berfikir kembali apa yang anda makan dalam jangka masa dan cuba menghapuskan beberapa makanan-makanan daripada diet anda.

Mengambil Makanan/Bahan Yang Pedas.
- Bahan panas di lada merah, capsaicin, adalah ubat penahan sakit hebat dan boleh membantu orang-orang yang mempunyai migrain berasa lebih baik semasa serangan. Anda tidak perlu untuk memasukkan lada merah dalam semua makanan anda. Anda boleh membeli lada cili merah kapsul di kedai-kedai makanan kesihatan.

Kaedah 3 : Rawatan Susulan

Pek Ais
- Berbaring dan meletakkan pek ais atau jaram di kepala anda . Tutup mata anda semasa melakukan itu.

Air Ais
- Rendam satu atau kedua-dua tangan anda di dalam air ais selama yang anda boleh tahan .KEtika tangan anda di dalam air , genggam ais ke dalam tangan dan membuka dan menutup mereka berulang kali . Ia boleh mempunyai kesan yang sama seperti memampatkan di kepala anda .

Mengambil Riboflavin
- Kajian telah menunjukkan bahawa mengambil 400 miligram sehari riboflavin boleh membantu menghapuskan migrain.

Ubatan Ubatan di Farmasi
- Tylenol dan Ibuprofen sering mungkin berkesan dalam merawat migrain peringkat rendah. Ia sering membantu jika anda ingin tidur selepas mengambil ubat-ubatan .

Check paras progesteron anda. Dalam beberapa kes, tahap rendah hormon progesteron muncul untuk meningkatkan kekerapan dan keterukan migrain. Jika anda seorang wanita, dan migrain anda berlaku lebih kerap dalam 2 minggu sebelum haid , tanya doktor anda untuk memeriksa paras progesteron anda (nota: ramai doktor tidak menyedari pautan ini, tetapi jika tahap anda didapati rendah, mereka boleh bersedia untuk menetapkan suplemen ).

Jumpa doktor anda. Jika simptom anda tetap sama atau mendapatkan semakin lebih teruk , doktor anda mungkin mahu memberi anda ubat preskripsi migrain atau cuba bentuk lain rawatan


Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara dan KLCC.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar
♥ sms/whatsApp: 019-3878986

No comments:

Post a Comment