Tuesday, February 11, 2014

Apakah Punca Pening Kepala?

KEBANYAKAN ibu bapa runsing apabila anak kecil mereka mengadu pening atau sakit kepala. Masalah pening dan sakit kepala bukan masalah biasa bagi kanak-kanak, walaupun ia perkara lazim di kalangan remaja dan dewasa.

Mengikut statistik, lebih kurang 20 peratus kanak-kanak mula mengadu pening kepala ketika berusia tujuh tahun dan 70 peratus mengadu perkara sama apabila menjangkau usia 14 tahun. Masalah ini mungkin merunsingkan ibu bapa apabila berlaku pada anak yang terlalu muda. Malah, pengamal perubatan menganggap penentuan sama ada anak benar-benar pening kepala sebagai perkara rumit.

Selain sejarah lengkap mengenai masalah pening kepala yang dialami kanak-kanak berkenaan, pemeriksaan rapi dan beberapa ujian mungkin perlu dilakukan untuk memastikan masalah sebenar.

Sebagaimana orang dewasa, empat jenis punca pening kepala boleh berlaku pada kanak-kanak dan remaja, iaitu intrakranium, ekstrakranium, organik dan psikogenik.

Intrakranium boleh disebabkan jangkitan seperti encephalitis, meningitis atau abses (pengumpulan nanah daripada tisu rosak atau jangkitan) pada otak, ketumbuhan dalam otak, masalah trauma seperti pendarahan di luar selaput otak dan pendarahan di dalam otak atau migraine (disebabkan dilatasi atau pengembungan saluran darah ke otak).

Ekstrakranium pula boleh berpunca daripada ketegangan otot pada bahagian kepala, rabun, sinus atau jangkitan telinga, sakit gigi atau masalah tulang sendi leher.

Organik pula boleh disebabkan demam panas, darah tinggi, penyakit lupus atau neurofibromatosis. Psikogenik pula boleh berpunca daripada masalah ketegangan (tekanan) atau kemurungan.

Daripada kajian yang dijalankan, kebanyakan ibu bapa risau jika masalah pening itu disebabkan ketumbuhan otak. Namun, hanya sebilangan kecil gejala pening kepala berpunca daripada masalah itu.

Kanak-kanak atau remaja yang mengalami masalah pening kepala berterusan akan diperiksa secara mendalam.

Ibu bapa dan kanak-kanak akan ditanya bila dan berapa lama pening berlaku, adakah ia boleh hilang dengan pengambilan ubat atau faktor yang boleh meringankan pening kepala (seperti tidur atau ada dalam bilik gelap).

Pesakit juga akan ditanya mengenai faktor yang boleh menyebabkan pening kepala bertambah (seperti pengambilan makanan tertentu).

Di samping masalah pening kepala, kanak-kanak akan ditanya jika mengalami masalah pandangan kabur, sakit gigi, telinga atau lemah pada sebahagian badan. Malah, ibu bapa juga ditanya jika ada ahli keluarga mengalami masalah sama.

Pemeriksaan tinggi dan berat badan anak anda akan diambil. Pemeriksaan tekanan darah, kulit, mata, telinga, gigi dan pemeriksaan sistem saraf juga akan dilakukan untuk memastikan punca pening kepala.

Ujian selanjutnya hanya akan dilakukan jika punca pening kepala tidak dapat dikesan atau disyaki ada masalah ketumbuhan otak. Ujian paling biasa dilakukan untuk memantau masalah ketumbuhan dalam otak adalah imbasan kepala.

Masalah migrain biasa terjadi, terutama kepada kanak-kanak yang dilahirkan dalam keluarga yang ada sejarah migrain. Berita baiknya, simptom migrain biasanya tidak berlaku sepanjang hayat dan berakhir lima hingga tujuh tahun kemudian.

Kanak-kanak yang mengalami masalah pening kepala harus mengelakkan pengambilan minuman mengandungi kafien atau makan keju berlebihan, coklat atau masakan yang banyak meletakkan perisa makanan. Di samping itu, ibu bapa dinasihatkan memastikan anak mereka mendapat tidur cukup.

Kanak-kanak akan dirujuk kepada pakar tertentu jika pening kepala mereka berpunca daripada masalah telinga, gigi, mata atau barah otak.

Jenis rawatan bergantung kepada punca masalah pening. Biasanya, kanak-kanak yang mengalami masalah pening akan dibekalkan ubat-ubatan tertentu seperti paracetamol, ubat tahan sakit dan jika pening kepala berpanjangan, ubat prophylaxis migraine mungkin dibekalkan.

Penting bagi kita melatih anak mengamalkan cara hidup sihat sejak kecil, mendapat tidur cukup dan memakan makanan berkhasiat. Amalan hidup sihat dapat mengurangkan kebanyakan punca pening kepala yang disebutkan di atas

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara dan KLCC.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar
♥ sms/whatsApp: 019-3878986

No comments:

Post a Comment