Wednesday, July 1, 2015

Sembelit VS Buasir

Sembelit

Walaupun anda tidak pernah mengalami sembelit semasa mengandung, tetapi masa ini akan mungkin mengalaminya. Jika anda pernah ada enema, proses bersalin yang lama tanpa makan atau tiada pergerakan dalam perut ketika bersalin, anda mungkin tidak mengalaminya selama 1 atau 2 hari kerana tiada apa di dalam usus anda. Dan jika anda menjalani pembedahan, ia akan mengambil 3 ke 4 hari untuk usus anda berfungsi secara normal semula.

Jika anda terus mengalami masalah usus anda selepas itu, penyebabnya adalah seperti berikut:
·       Narkotik systemic yang diambil ketika mengurangkan kesakitan semasa atau selepas bersalin boleh melambatkan sistem penghadaman anda
·       Mengalami luka pada perineum kerana buasir, episiotomi, atau terkoyak  boleh menyebabkan sembelit jika takut kesakitan pada jahitan jadi anda menahan tidak membuang najis.
Kebanyakan sembelit akan hilang dalam beberapa hari jika anda mengambil langkah- langkah berikut:
·       Tidak membiarkan keinginan untuk membuang walau anda berasa tidak selesa untuk beberapa kali yang pertama. Lagi lama anda tunggu, lagi keras najis itu dan menyebabkan sakit yang lebih buruk.
·       Makan makanan yang tinggi fiber seperti bijiran ‘whole grain’, roti ‘whole grain’ dan buah-buahan segar dan sayur-sayuran setiap hari.
·       Minum banyak air - sekurang-kurangnya 6 – 8 gelas air sehari.(lebih air diperlukan jika anda menyusu badan). 1 gelas jus buah-buahan sehari terutama jus prun. Setengah orang mendapati memulakan pagi dengan  meminum air suam pada setiap hari turut membantu.
·       Berjalan-jalan, mungkin sakit pada mulanya terutama yang menjalani pembedahan atau episiotomi, tetapi pergerakan yang sedikit dapat membantu pergerakan usus anda.
·       Tanyalah doktor jika anda memerlukan ubat untuk melembutkan najis. Ia juga patut anda lakukan jika anda mengalami buasir atau anda mengambil pil yang mengandungi zat besi yang tinggi untuk anemia atau narkotif untuk melegakan kesakitan kerana sembelit juga boleh berpunca dari kesan ubat-ubatan ini.

Buasir
Buasir adalah pembengkakan pembuluh darah – iaitu pembuluh darah yang menjadi bengkak di kawasan rectal. Buasir adalah sebesar daripada saiz kismis sehingga sebesar anggur. Ia boleh hanya gatal-gatal atau sakit dan kadang-kadang menyebabkan pendarahan pada rectal terutama ketika pembuangan najis. Kadang-kadang pembengkakan ini sehingga ke anus. Jika ini berlaku anda akan merasa di kawasan berhampiran rectum anda lembut dan bengkak.
Buasir adalah biasa ketika semasa dan selepas mengandung. Setengah-setengah wanita mengalami kali pertama ketika mengandung dan jika anda pernah mengalaminya ketika sebelum mengandung anda berkemungkinan mendapatnya ketika mengandung. Dan biasanya ia akan hilang sendiri (atau dengan beberapa bantuan yang akan dinyatakan dibawah) selepas bersalin.
Terdapat beberapa sebab mengapa anda mendapatnya (seperti juga pembengkakan urat pada kaki dan kadang kala di vulva). Pembesaran rahim akan memberi tekanan kepada urat pelvik dan vena cava dalaman, urat besar yang terletak pada bahagian kanan badan yang menerima darah dari bahagian bawah anggota badan. Ini akan melambatkan pengaliran darah di bahagian separuh bawah badan, meningkatkan tekanan urat pada bawah rahim anda dan menyebabkan ia semakin besar atau bengkak.
Sembelit, perkara yang biasa berlaku ketika mengandung, boleh menyebabkan buasir atau menyebabkan ia menjadi lebih buruk. Ini kerana menerang boleh menyebabkan buasir, dan anda cenderung untuk menerang ketika pembuangan najis yang keras. Tambahan pula, peningkatan hormon progesteron ketika mengandung menyebabkan dinding-dinding urat berehat, menjadikan ia mudah membengkak dan menyumbang kepada sembelit dengan memperlahankan proses yang terjadi di dalam kawasan usus. Anda juga boleh mengalami buasir ketika proses meneran dalam peringkat kedua bersalin.

Perkara-perkara yang boleh dilakukan untuk mengurangkannya
·       Mandi ‘sitz’ untuk selama 10 – 20 minit beberapa kali sehari atau bila-bila anda boleh. Anda tidak perlukan tub mandi.  Isikan air suam. Kemudian rendamkan bahagian bawah anda dengan menurunkan seluar dan duduk.
·       Selepas membuang najis, dengan lembut tetapi sempurna, bersihkan kawasan terbabit mengunakan botol peri (botol penyembur plastik). Cuba gunakan pengelap pra-berpelembab daripada menggunakan tisu yang kering untuk mengelap. Jika menggunakan tisu, gunakan tisu yang lembut, putih dan tidak wangi yang mengurangkan ketidakselesaan berbanding tisu berwarna atau wangi.
·       Tanya doktor anda untuk mencadangkan anesthetic yang selamat atau suppositories berubat. Terdapat banyak ubat untuk meredakan buasir tetapi dapatkan nasihat doktor anda dahulu. Kebanyakan barangan ini hanya boleh digunakan untuk jangka masa yang pendek sahaja ( 1 minggu atau kurang) kerana penggunaan yang lebih lama akan menyebabkan menjadi kemerahan. (Jika anda menjalani episiotomi atau koyakan sehingga ke rectum anda, adalah penting untuk tidak meletakkan apa-apa termasuk suppositories sehingga doctor anda mengatakan boleh)
·       Kurangkan tekanan pada urat rectal anda untuk mengurangkan kesakitan. Elakkan duduk atau berdiri terlalu lama.

Bagaimana untuk mempercepatkan proses penyembuhan
Membuat beberapa amalan tabiat-tabiat yang sihat di bawah dapat mempercepatkan penyembuhan dan mengelak buasir di masa hadapan.
·       Pertama, elakan sembelit. Makan diet yang mengandungi fiber yang tinggi, minum banyak air dan membuat senanam yang tetap walaupun hanya dengan berjalan. Anda juga boleh mendapatkan fiber tambahan atau pelembut najis.
·       Jangan tunggu ketika anda ingin membuang air besar, cuba jangan meneran apabila membuang dan dan jangan berlengah-lengah ke bilik air.
·       Buat senaman Kegel setiap hari. Ia dapat meningkatkan pengedaran di kawasan rectal dan menguatkan otot-otot di sekeliling anus, menguatkan otot-otot di vagina dan uretha mempercepatkan badan sembuh selepas bersalin.
Jika tidak sembuh atau berlaku pendarahan, hubungi doctor anda. Dalam kes-kes terpencil, pembedahan kecil adalah perlu untuk membetulkan keadaan.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara Kajang Bandar Baru Bangi Puchong dan Serdang.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar 0193878986_

No comments:

Post a Comment