Wednesday, June 10, 2015

Soalan-Soalan Berkaitan Bersalin Yang Perlu Anda Ambil Tahu

Teknik epidural atasi sakit bersalin

Soalan:
 
Saya seorang ibu kepada tiga anak perempuan. Ketika saya melahirkan anak bongsu, saya mengalami masalah uri melekat di dinding rahim. Saya ingin mengetahui punca berlakunya uri melekat dan adakah cara untuk mengelakkannya? Saya diberitahu saya berisiko untuk mengalaminya lagi pada kelahiran akan datang.

Suami berhasrat untuk menambah lagi seorang anak tetapi saya masih berasa fobia kerana kesakitan mengeluarkan uri yang melekat lebih sakit daripada sakit melahirkan bayi. Diharap doktor dapat membantu. Terima kasih.


Sumber: Harian Metro
Jawapan:

Uri itu dikatakan melekat jika ia masih tidak dapat dikeluarkan dalam masa 30 hingga 60 minit selepas kelahiran bayi. Pengeluaran uri berlaku apabila rahim sudah mula mengecut, membenarkan uri itu bercerai dari tempat melekat pada lapisan dalam rahim.

Proses ini berlaku dengan lancar membabitkan 98 peratus wanita yang bersalin. Kebanyakan uri yang ‘melekat’ sebenarnya mengambil masa yang lebih lama untuk diceraikan. Bila diberi masa lagi, didapati ia boleh dikeluarkan dengan normal tanpa masalah. Tetapi baki dua peratus lagi, uri tidak terpisah atau melekat dalam keadaan yang tidak normal sehingga tidak boleh dipisahkan langsung.

Bila ini berlaku, keadaan yang paling bahaya yang boleh terjadi ialah pendarahan tidak terkawal. Di Malaysia, penyebab utama kematian wanita mengandung ialah pendarahan selepas bersalin - iaitu membabitkan 23 peratus daripada semua kes kematian ibu hamil dan lepas bersalin. Daripada jumlah ini, salah satu sebabnya ialah uri melekat luar biasa.

Punca utama uri melekat antaranya ialah mungkin pernah berlaku luka di bahagian rahim (pembedahan pernah dilakukan pada rahim) atau apabila terjadi uri melekat tidak normal yang di panggil ‘placenta accreta’.

Uri biasanya berada pada satu lapisan saja dalam rahim. Tetapi, ada yang boleh menembusi lapisan ini untuk melekat pada bahagian yang lebih dalam iaitu di lapisan otot rahim.

Bila otot mengelilingi bahagian uri ini, memang berlaku uri meletak dengan kuat dan tidak boleh dipisahkan. Oleh itu, selepas bersalin, rahim tidak dapat mengecut dengan sempurna untuk menghentikan pendarahan. Dalam keadaan yang normal apabila uri sudah berpisah dan dikeluarkan, salur darah pada rahim yang terdedah akan tertutup semula apabila saiz rahim mengecil dengan mengecut.

Mereka yang lebih berisiko tinggi ialah mereka yang pernah ada uri melekat pada kandungan sebelum itu dan yang pernah mengalami luka pada rahim seperti pembedahan untuk fibroid.

Pembedahan cesarean juga memberi risiko yang lebih tinggi untuk placenta accreta dan dalam kes uri di bahagian bawah rahim (placenta praevia) yang melalui pembedahan, kejadian placenta accreta lebih tinggi pada kandungan yang seterusnya.

Lain-lain risiko termasuk kelahiran tidak cukup bulan dan mereka yang sudah kerap kali bersalin.

Bagaimanapun, dengan pengawasan dan perhatian yang rapi, keadaan yang cemas boleh dielakkan. Harus diingati kebanyakan kes uri melekat ialah kerana ia mengambil masa yang lebih lama daripada biasa, atau cuma sebahagian kecil dari uri sahaja yang terbabit.

Apa yang biasa dilakukan ialah memberi masa yang lebih lama sebelum cuba menarik uri lagi. Barangkali inilah yang terjadi pada puan. Ia terasa lebih sakit kerana pemeriksaan yang dilakukan ke dalam faraj lebih dalam, lebih-lebih lagi selepas bersalin, tisu sekelilingnya amat sensitif dan ada juga bahagian yang luka.

Jika ini masih tidak berjaya, persiapan untuk mengeluarkan uri di dewan bedah akan dilakukan seandainya berlaku pendarahan yang teruk. Jika perdarahan tidak boleh dikawal, pembedahan untuk mengeluarkan rahim mungkin perlu untuk menyelamatkan nyawa.

Selain itu, penggunaan ubat-ubatan yang semakin khusus yang ada sekarang menurunkan insiden kes perdarahan yang serius. Ubat-ubatan ini menolong dalam kontraksi rahim yang efektif dan berpanjangan.

Antara cara untuk menahan sakit bersalin ialah dengan teknik epidural - satu jenis bius separuh badan. Dengan cara ini, sakit bersalin tidak dirasai termasuk pelbagai lagi pemeriksaan yang perlu dilakukan. Ia diberi ketika mula sakit hendak bersalin. Mungkin puan boleh mencuba cara ini untuk mengelak rasa sakit bersalin dan kalaulah (harapnya tidak) uri melekat sekali lagi, sakit untuk mengeluarkannya tidak akan dirasai seperti dulu.

Kaedah epidural beri kesan minimum
 
Soalan:

SAYA melahirkan dua cahaya mata melalui pembedahan pada 2003 dan 2005 dengan menggunakan kaedah epidural. Adakah penggunaan epidural ini boleh mendatangkan kesan sampingan kepada tubuh saya dalam jangkamasa panjang?

Jawapan:

Jika epidural itu dilakukan dengan mudah dan selepas pembedahan juga tiada komplikasi, kesan sampingan jangka masa panjang adalah sangat minimum. Apa yang sering diperkatakan ialah sakit belakang yang terjadi selepas epidural sehingga dapat dirasai beberapa tahun selepasnya. Kajian terbaru menunjukkan risiko mendapat sakit belakang selepas epidural sama seperti risiko bagi wanita yang bersalin tanpa epidural. Oleh itu, masalah sakit belakang ini berpunca ketika mengandung lagi, dan tidak berkait dengan kesan berpanjangan dari teknik epidural. Walaupun sakit belakang dirasai selepas epidural, ia adalah sementara saja dan akan pulih seperti biasa.

Ada dua cara pembiusan yang digunakan sebelum melakukan pembedahan caesarean, iaitu pembiusan secara tidak sedar yang memerlukan intubasi di mana gas anestetik diberikan atau biusan separuh badan. Kaedah epidural dan spinal ialah dua cara pembiusan separuh badan. Dalam kaedah ini, pesakit itu sedar dan teknik untuk membius ialah dengan memasukkan ubat ke kawasan epidural atau spinal pada bahagian tulang belakang. Ubat ini akan melalikan urat saraf yang merangsang bahagian badan yang terbabit termasuk bahagian kulit, rahim dan kedua-dua belah kaki. Prosedur ini hanya dilakukan pakar bius.

Kawasan epidural dan spinal adalah berbeza, epidural ialah lapisan sebelum ruang spinal. Akar saraf yang keluar dari saraf tunjang berada di lapisan ini. Bila ubat pelali dimasukkan di kawasan ini melalui kateter yang halus, ia akan membasahi akar saraf ini menyebabkan pembiusan yang efektif. Kelebihannya ialah ia boleh diberi secara berterusan selagi kateter itu tidak dikeluarkan atau tidak beralih. Ia menjadi cara pembiusan yang sangat sesuai untuk digunakan dalam kes pembedahan yang mengambil masa lama dan juga untuk menahan sakit bersalin. Selepas pembedahan, kateter ini masih boleh ditinggalkan selama mana yang perlu.

Kaedah spinal pula ialah memasukkan ubat terus ke dalam ruang spinal. Kesan pembiusan bermula sejurus selepas ubat dimasukkan, tetapi ia akan tahan selama mana jangkamasa ubat pelali itu saja, biasanya lebih kurang dua jam. Ini sudah mencukupi kerana pembedahan caesarean tidaklah mengambil masa lama.

Kesan sampingan yang biasa terjadi ketika epidural ialah penurunan tekanan darah (ini dielakkan dengan pemberian cecair melalui infusi sebelum prosedur dimulakan dan diteruskan ketika penggunaan epidural) dan susah untuk membuang air kecil kerana hilang sensasi. Bila ini berlaku, air kencing akan dikeluarkan melalui tiub.

Komplikasi lain ialah luka dan pendarahan di tempat suntikan dan luka kepada saraf akibat terkena jarum atau kateter epidural. Satu masalah yang khusus untuk epidural dan spinal ialah bila cecair spinal terkeluar selepas jarum atau kateter dikeluarkan. Ini menyebabkan sakit kepala yang teruk, lebih-lebih lagi bila ada pertukaran posisi disebabkan tekanan cecair dalam otak yang berkurangan. Ia biasanya pulih dengan sendiri dan dengan mengambil minuman berkafein, tetapi dalam kes lebih serius, cara dilakukan ialah memasukkan sedikit darah ke kawasan ini seolah-olah untuk menampal tempat yang luka itu.


Episiotomi untuk kelahiran pertama
 
Soalan:

a) Saya melahirkan anak menggunakan forcep dan juga vacum kerana saiz anak yang besar 11 bulan lalu. Doktor yang menyambut kelahiran memberitahu, lubang najis terpaksa dikoyakkan untuk memberi jalan melahirkan yang lebih luas. Masalah saya, sehingga sekarang saya sukar membuang air besar berikutan lubang najis yang terlalu sempit dan apabila najis itu keluar ia disaluti darah.

Selain itu, kemaluan saya berasa sakit jika saya mencangkung atau ketika meneran seperti seolah-olah ada sesuatu yang akan terkeluar dari alat sulit.

b) Saya bersalin pada 2005 dan anak sudah berusia setahun sebulan. Sejak selepas bersalin hingga kini semacam ada letusan angin keluar dari kemaluan membuat saya rasa kurang selesa. Untuk pengetahuan doktor saya melahirkan anak dengan kaedah endoposotami.

Jawapan:

Kedua soalan di atas membuka peluang untuk penerangan mengenai episiotomi, iaitu pemotongan di bahagian kulit pembukaan bawah faraj untuk membesarkan ruang keluar ketika kelahiran. Topik ini mencetus banyak perbincangan, kerana lebih kurang 20 tahun lalu ia menjadi amalan rutin. Tetapi kebelakangan ini, dari tahun 90an, ramai pakar perubatan tidak bersetuju kaedah ini dan tidak menggalakkan kegunaannya secara rutin, kecuali untuk kes tertentu saja.

Faraj wanita adalah suatu rongga yang tertutup. Saiznya lebih kurang tiga inci panjang. Bayangkan seorang insan kecil yang kepalanya sebesar saiz bola sepak takraw ditolakkan melalui saluran yang kecil ini untuk keluar memulakan hidupnya. Yang menakjubkan ialah kebolehan faraj mengembang beberapa kali ganda untuk membenarkan bayi itu melaluinya tanpa mengalami apa-apa carikan atau kecederaan. Bahagian yang akan terluka ialah di pembukaannya kerana di sinilah ia bertembung dengan kulit. Kulit tidak dapat meregang begitu banyak - oleh itu bila ia diregang ke tahap yang maksimum, ia akan mula koyak dan luka, dan otot-otot di bahagian bawahnya juga akan turut luka dan terkoyak. Luka ini boleh berlaku di banyak bahagian pembukaan faraj dan boleh menyebabkan luka teruk yang mendalam dan membabitkan dubur.

Untuk mengelakkan luka tidak terkawal, episiotomi dilakukan supaya luka itu terjadi hanya di satu tempat saja dan senang untuk dijahit dan dibaiki semula. Bahagian dubur tempat najis keluar tidak akan terbabit dalam episiotomi, sebaliknya ia dielakkan supaya fungsinya tidak terganggu. Bagaimanapun jika kepala bayi terlalu besar untuk pembukaan faraj itu, koyakan di kawasan episiotomi itu boleh merebak ke bawah dan ke dalam dan secara tidak sengaja, ia juga akan carik.

Selepas bersalin, episiotomi itu akan dijahit semula seperti keadaan sebelumnya. Ia memang tidak selesa, dan ibu yang baru bersalin itu mungkin tidak dapat duduk dengan betul untuk beberapa minggu. Jika sudah pulih, ia tidak akan menyebabkan apa-apa masalah lagi. Tetapi semestinya setiap prosedur ada komplikasi. Di antaranya ialah sakit semasa melakukan perhubungan intim dan sakit di pembukaan faraj. Itulah sebabnya ia tidak digalakkan untuk dilakukan untuk setiap wanita yang bersalin. Biasanya episiotomi dilakukan untuk mereka yang bersalin buat kali pertama kerana ketegangan kulit masih kuat lagi ketika ini, bila kelahiran dibantu dengan forseps atau vakum dan jika dianggar saiz bayi itu besar untuk mengelakkan carikan yang lebih teruk.

Sakit yang puan alami sudah terlalu lama. Sesudah habis pantang, luka dari episiotomi tidak sepatutnya menyebabkan sakit yang teruk atau masalah untuk membuang najis. Bila ini masih lagi berlaku, pemeriksaan yang lebih teliti perlu dilakukan. Kekeringan yang dialami mungkin tidak kena mengena dengan episiotomi. Perdarahan semasa membuang najis mungkin tidak ada kena mengena dengan tempat episiotomi tetapi masalah khusus di dubur seperti buasir. Bahagian ini harus diperiksa untuk memastikan tiada ketumbuhan lain di dalamnya.

Semasa perhubungan intim, cecair yang keluar semasa stimulasi ialah dari kelenjar di dalam faraj. Tetapi jika sakit dialami di bahagian jahitan, ia akan mengurangkan stimulasi dan cecair yang keluar akan berkurangan menyebabkan terasa kekeringan. Selepas bersalin, ketegangan di otot-otot sekeliling faraj juga akan berkurangan dan biasanya tidak kembali ke keadaan sebelum bersalin. Oleh itu, angin yang dirasai keluar dari kemaluan ialah kerana otot-otot ini sudah lemah. Ini boleh dikurangkan dengan melakukan senaman khas untuk menegangkan otot pelvis yang dipanggil senaman pelvik Kegel. Senaman lain seperti pilates dan yoga juga dapat menolong keadaan ini.

Pada zaman perubatan moden sekarang, jika anda bersalin di hospital atau pusat rawatan, sudah tentu anda tidak akan dibiarkan meneran selama sehari. Masa inilah yang paling kritikal untuk bayi dan ibu - bila serviks membuka dengan sepenuhnya, kepala bayi sudah berada di dalam faraj menanti masa untuk keluar dan ia bergantung sepenuhnya atas kebolehan ibu untuk menolaknya keluar. Ia mengambil masa lebih kurang sejam atau lebih sedikit dari itu, dan keadaan ibu dan bayi sentiasa diperhatikan.

Jika didapati tanda-tanda bayi itu mulai lemas atau ibu sudah terlalu letih, doktor akan menolong dengan menggunakan vakum atau forseps untuk menariknya keluar.

Saya adalah wakil Shaklee anda untuk penghantaran serata Malaysia. Pilihan COD di kawasan Equine, Taman Puncak Jalil, Taman Lestari Perdana, Seri Kembangan Bandar Kinrara Kajang Bandar Baru Bangi Puchong dan Serdang.

Pertanyaan, konsultasi dan pesanan boleh hubungi saya di:
Aniesz Ceasar 0193878986_

No comments:

Post a Comment